UVODNI PROGRAM:
1. Kako komuniciramo in uzaveščanje lastnega sloga komunikacije
• Zavedanje tega, kako poteka komuniciranje in kako naše zaznavanje situacije vpliva na naše komuniciranje, je ključno za učinkovito sodelovanje s strankami in sodelavci. Naš komunikacijski slog se razlikuje, kadar smo »v dobri koži« in takrat, kadar se znajdemo v neprijetnih situacijah, v katerih se pogosto odzivamo z vnaprej naučenimi rešitvami in vzorci ravnanja. Prvi korak k izbiri želenega komunikacijskega sloga je prepoznavanje, kaj sproži naš odziv in kakšni so komunikacijski slogi, ki jih največkrat izberemo v za nas zahtevnih situacijah.
• Vsebine: kako komuniciramo, kako interpretiramo informacije in čemu prihaja do kratkega stika v komunikaciji, pomen (pozitivne) namere v komunikaciji in različni komunikacijski slogi oziroma oblike vedenja, ki jih izbiramo, ko smo v zahtevnih situacijah (pasivni, agresivni, manipulativni in asertivni komunikacijski slog).
• Načini dela: uvodne aktivnosti, razprava na osnovi video posnetka, predstavitev različnih slogov komuniciranja, uporaba vprašalnika in refleksija o lastnem odzivu v neprijetnih situacijah, delo v skupinah in izmenjava mnenj in pogledov v skupini.
2. Tri pomembne sestavine asertivnega komuniciranja:
• Asertivno komuniciranje odraža tri pomembne sestavine učinkovitega komuniciranja. Prva je povezana s poslušanjem in sposobnostjo, da se vživimo v vlogo sogovornika, da lažje razumemo njegovo stališče. Drugi korak je povezan z jasnim izražanjem lastnih mnenj in občutkov. Tretji korak pa je iskanje rešitve, ki nas bo pripeljala do cilja.
• Vsebine: 3 koraki za razvijanje veščine asertivnega komuniciranja:
• Empatija in aktivno poslušanje: kadar aktivno poslušamo, sogovornik dobi občutek, da se želimo vanj vživeti z namenom, da v celoti razumemo informacije s sogovornikovega zornega kota ne glede na to, ali se z njim strinjamo ali ne.
• Uporaba jezikovnih vzorcev za učinkovito izražanje lastnega mnenja in stališč: jaz sporočila in pozitivni jezikovni vzorci prispevajo k jasnosti in prepričljivosti našega sporočila.
• Ciljno komuniciranje: kaj želim sporočiti, kaj verjamem v zvezi s tem, kar želim sporočiti, kaj je zame pri tem pomembno in kako bom vedel/-a, da sem uspešno posredoval/-a svoje sporočilo (uporaba strategije TOMS).
• Načini dela: študija primera, vaje za razvijanje empatije in aktivnega poslušanja, jasnega in prepričljivega izražanja lastnega stališča, ter uporabe ciljnega okvira.
3. Razvijanje asertivnega komuniciranja
• Biti asertiven pomeni, da izražamo to, kar res mislimo, z besedami, govorico telesa in glasom. Tako je naša komunikacija skladna. Če rečemo nekaj, česar ne mislimo, torej lažemo ali prikrivamo, ali pa če rečemo nekaj, s čimer želimo sogovorniku ugajati, potem se med besedami, govorico telesa in glasom pojavi neskladje, kar bo sogovornik začutil. Upošteval pa bo predvsem to, kar vidi, in ne na to, kar sliši.
• Vsebine: asertivnost kot prepričljivo komunikacijsko vedenje, koristi in pasti asertivnega vedenja.
• Načini dela: primeri iz prakse udeležencev in poustvarjanje avtentičnih situacij z asertivnim odzivom, ter povratno sporočilo v slogu asertivne komunikacije.
NADALJEVANJE PROGRAMA:
1. Povratno sporočilo o aktivnostih, ki smo jih izvajali med uvodnim in nadaljevalnim delom:
• Kako sem doživel/-a aktivnosti, ki sem jih izvajal/-a v povezavi z razvijanjem svojega asertivnega vedenja?
• Na katere ovire sem nalete/-la?
• Kaj je ključno sporočilo moje izkušnje?
• Kako naprej?
2. Kako izražamo in sprejemamo konstruktivno »kritiko« / povratno sporočilo
• V nekaterih situacijah je zelo koristno in velikokrat neizogibno, da povemo svoje stališče, mišljenje in nestrinajnje. »Kritiko« usmerjamo nase in na druge, kadar ocenimo, da nekaj ni v redu, da se nekaj ne odvija na način, na katerega mi menimo, da bi bilo dobro, da se odvija. Poleg tega pa je pomemben del konstruktivne kritike predvsem način, kako podamo svoje povratno sporočilo.
• Vsebine: konstruktivno in destruktivno povratno sporočilo, odziv na negativno povratno sporočilo, podajanje pozitivnega povratnega sporočila, podajanje negativnega povratnega sporočila
• Način dela: ustvarjanje zavedanja na osnovi matrike za sprejemanje »konstruktivne kritike« - povratnega sporočila; uporaba tehnika »megla«, podajanje konstruktivnega povratnega sporočila.
3. Krepitev veščine asertivnega vedenja:
• Spreminjanje lastnega sloga komuniciranja lahko občutimo kot neavtentično. Vendar ni potrebno, da je temu tako. Ne spreminjamo svojega značaja, pač pa se le zavestno odločamo, kako bomo ravnali in s tem razširjamo paleto možnosti v komunikaciji, da pridem sogovorniku naproti.
• Vsebine: skladnost naših vrednot in dejanj, atribucijski slogi, kongruentnost in samozavest v komunikaciji.
• Načini dela: vaje razvijanje kongruentnosti, priporočila in literatura za krepitev asertivnosti, kako naprej.
Med uvodnim in nadaljevalnim delom je kar nekaj vmesnih aktivnosti.